Παρασκευή 19 Ιουλίου 2013

Λάδια σασμάν & διαφορικού (γραναζιών – οδοντωτών τροχών)

Σ’ αυτή την ομάδα περιέχονται τα λάδια που λιπαίνουν το σασμάν (κιβώτιο ταχυτήτων), το διαφορικό και τη πυξίδα του συστήματος διεύθυνσης ενός τρακτέρ. Αυτά τα λάδια για να είναι αποτελεσματικά οφείλουν να έχουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά :

  • Να αντέχουν στη διάβρωση
  • Να αντέχουν στις μεγάλες πιέσεις
  • Να αντέχουν στην οξείδωση
  • Να μην δημιουργούν αφρό
  • Να έχουν υψηλό δείκτη ιξώδους ώστε να λιπαίνουν σε υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες
  • Το σημείο ροής να είναι πολύ χαμηλό, ώστε να λιπαίνουν ικανοποιητικά σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες
  • Να διατηρούν τη ρευστότητα τους σε χαμηλές θερμοκρασίες ώστε να καλύπτουν τα κινούμενα μέρη

Διακρίνονται εύκολα με κριτήριο τον αριθμό SAE,  ο οποίος είναι μεγαλύτερος από τα λάδια του κινητήρα π.χ SAE 75, 80, 90 έως 250. Στις μέρες μας αρκετοί κατασκευαστές προτείνουν λάδια πολλαπλού βαθμού π.χ SAE 75/80, SAE 80/90. Η πλειοψηφία των κατασκευαστών συνιστά τη χρησιμοποίηση λαδιών κινητήρα και στο σασμάν.
Δείγμα δοχείου λαδιών σασμάν
Δείγμα δοχείου λαδιών σασμάν
 

Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

Κριτήρια επιλογής Λαδιού κινητήρα

Το λάδι της μηχανής είναι μείγμα υδρογονανθράκων οι οποίοι προέρχονται από το ορυκτό πετρέλαιο μέσω της κλασματικής αποστάξεως. Συνήθως αγοράζουμε λάδια γνωστής εταιρίας, ως κριτήρια για τη προμήθεια ενός λαδιού που θα λιπαίνει ικανοποιητικά τα μέρη ενός κινητήρα τρακτέρ μπορεί να θεωρηθούν τα ακόλουθα :

  • Η προστασία με τη δημιουργία λιπαντικής μεμβράνης στις επιφάνειες των εξαρτημάτων που κινούνται.
  • Η αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες.
  • Η αντοχή στη διάβρωση και στην οξείδωση.
  • Η μη δημιουργία λάσπης.
  • Η προστασία των ελατηρίων των πιστονιών από το κόλλημα.
  • Η διατήρηση ικανοποιητικής ροής και σε χαμηλές θερμοκρασίες.
  • Η μη δημιουργία αφρού και η μη διάσπαση του από υπερβολική και μακροχρόνια χρήση. 
Η εταιρία μηχανικών αυτοκινήτων των ΗΠΑ (Society of Automobile Engineers - SAE) είναι αυτή που επισημοποίησε το SAE. Το SAE είναι το ιξώδες του λαδιού, δηλαδή το μέτρο ρευστότητας του σε συγκεκριμένη θερμοκρασία. Τα ελαφρά λάδια μετρούνται στους 0o F χρησιμοποιούνται το χειμώνα και απεικονίζονται με κάποιον αριθμό π.χ SAE 5W, 10W, ενώ τα πιο βαριά  μετρούνται στους 210o F και απεικονίζονται ως SAE 20W, 30W…. Η ρευστότητα του λαδιού είναι ανάλογη με τη θερμοκρασία, δηλαδή αυξάνει εάν η θερμοκρασία είναι υψηλή και μειώνεται όταν αυτή είναι χαμηλότερη. Κάποια λάδια είναι λεπτά σε χαμηλές θερμοκρασίες και πιο βαριά σε υψηλότερες, αυτά καλούνται πολλαπλού βαθμού ή πολλαπλού ιξώδους  και απεικονίζονται ως SAE 10W – 30, προστατεύουν το κινητήρα σ’ όλες τις καιρικές συνθήκες. Οι αριθμοί του SAE αναγράφονται πάνω στις συσκευασίες των λαδιών και δεν πρέπει να είναι το μοναδικό κριτήριο για την επιλογή λαδιού. 

η επιβραβευση για την επιλογή σωστού Λαδιού κινητήρα

Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Λιπαντικά

Αρχικά τα λιπαντικά είχαν σκοπό τη μείωση της τριβής ανάμεσα στις κινούμενες και εφαπτόμενες επιφάνειες των εξαρτημάτων ενός κινητήρα τρακτέρ. Η λίπανση γινόταν μ’ ένα απλό λάδι χρησιμοποιούνταν δε 3 κατηγορίες λαδιών, τα ελαφρά, τα μέσα και τα βαριά. Στη συνέχεια η εξέλιξη της τεχνολογίας είχε σαν επακόλουθο την αλματώδη αύξηση των απαιτήσεων οι οποίες οδήγησαν τους κατασκευαστές να κάνουν κινητήρες πολύστροφους, με μεγάλη συμπίεση και υψηλές θερμοκρασίες. Για να ανταποκριθούν σ’ αυτές τις απαιτήσεις αναγκάστηκαν να μικρύνουν τις ανοχές αναμεταξύ στα κινούμενα και τριβόμενα εξαρτήματα. Κατάληξη αυτής της διαρκούς βελτίωσης ήταν να βελτιωθεί η ποιότητα των υπαρχόντων λιπαντικών και να δημιουργηθούν νέοι τύποι. Η λίπανση κατέληξε ουσιαστικά να είναι μια διαδικασία προληπτικής συντήρησης. Σήμερα τα λιπαντικά απαντώνται στο εμπόριο σε διάφορα είδη :

  • Λάδια κινητήρα.
  • Λάδια σασμάν & διαφορικού (γραναζιών – οδοντωτών τροχών).
  • Λάδια υδραυλικού και αυτόματων σασμάν.
  • Γράσα. 
    Δοχείο Λιπαντελαίων
    Δοχείο Λιπαντελαίων

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Χαρακτηριστικά του πετρελαίου (Diesel)

Η παρακάτω πληροφορία αποτελεί μια ακόμη χορηγία της www.krekis.gr προκειμένου να εμπλουτιστούν οι γνώσεις σας.
Το πετρέλαιο που χρησιμοποιούμε σαν καύσιμο στα τρακτέρ όπως και η βενζίνη προέρχεται από την κλασματική απόσταξη του ορυκτού πετρελαίου, είναι βαρύτερο από τη βενζίνη και η εξαέρωση του με τον αέρα δεν είναι εύκολη.  Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι πετρελαιοκινητήρες δεν έχουν μπουζί για την ανάφλεξη καυσίμου όπως οι βενζινοκινητήρες, έχουν όμως πιο υψηλή σχέση συμπίεσης. Η παραπάνω συμπίεση του αέρα μέσα στο κύλινδρο αυξάνει τη θερμοκρασία , φθάνοντας τη από 480ο – 650ο με αποτέλεσμα το πετρέλαιο που ψεκάζεται σε λεπτά σταγονίδια να αναφλέγεται άμεσα. Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του πετρελαίου είναι:
Ο βαθμός κετανίου : δείχνει την ποιότητα ανάφλεξης του πετρελαίου, η μέτρηση του είναι πανομοιότυπη μ’ αυτή του οκτανίου στη βενζίνη. Για τους κινητήρες των τρακτέρ ο βαθμός κετανίου πρέπει να είναι πάνω από 40 για να επιτυγχάνεται καλή ποιότητα καύσης όταν ο καιρός είναι κρύος.
Το σημείο ροής : είναι η χαμηλότερη θερμοκρασία κάτω από την οποία σταματά η ροή του πετρελαίου, δηλαδή γίνεται βαρύτερο και δυσκολεύεται να κυλήσει στις σωληνώσεις.
Το σημείο νεφώσεως : στο σημείο αυτό το πετρέλαιο γίνεται νεφώδες σχηματίζοντας κρυστάλλους παραφίνης και άλλα στερεά υλικά με αποτέλεσμα να βουλώνει το φίλτρο και οι σωληνώσεις και να σταματά ή να δυσκολεύεται η ροή του πετρελαίου. 
Το λιτρικό βάρος : είναι ο δείκτης της πυκνότητας, 
Άλλα χαρακτηριστικά είναι η  πτητικότητα, το ιξώδες, το σημείο λάμψεως, τα υπολείμματα του άνθρακα, η  περιεκτικότητα σε θείο και η στάχτη.  

Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Τα μέρη του συστήματος ψεκασμού πετρελαιοκινητήρων

Το σύστημα ψεκασμού του κινητήρα πετρελαίου ενός τρακτέρ αποτελείται :
 
Το ντεπόζιτο : είναι ίδιο μ’ αυτό των βενζινομηχανών στην κατασκευή και την χωρητικότητα με την διαφορά ότι δεν πρέπει να είναι γαλβανισμένο, επειδή μια χημική αντίδραση μεταξύ του υλικού κατασκευής του ντεπόζιτου και του υλικού επιμετάλλωσης λερώνει το πετρέλαιο σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να βλάψει την αντλία πετρελαίου και τα μπέκ.

Το δίκτυο σωληνώσεων : έχουμε 3 κατηγορίες σωληνώσεων, στην 1η εντάσσονται οι σωλήνες που μεταφέρουν  το πετρέλαιο από το ντεπόζιτο στη βοηθητική αντλία πετρελαίου καθώς και όσες μεταφέρουν τα επιστρεφόμενα από τα μπεκ στο ντεπόζιτο. Η πίεση μέσα στις σωληνώσεις αυτές είναι μικρή ίση περίπου με την ατμοσφαιρική. Στην 2η εντάσσονται οι σωλήνες που μεταφέρουν το πετρέλαιο  από τη βοηθητική αντλία στην αντλία πετρελαίου. Στην 3η εντάσσονται οι σωλήνες που μεταφέρουν το πετρέλαιο από την  αντλία πετρελαίου στα μπεκ με υψηλή πίεση. Όλες οι σωλήνες μεταφοράς έχουν κατασκευαστεί με μικρή διατομή και δυνατά τοιχώματα.

Η βοηθητική αντλία : μεταφέρει πετρέλαιο από το ντεπόζιτο δια του φίλτρου στην αντλία πετρελαίου, με σταθερή πίεση είτε το τρακτερ βρίσκεται σε χωράφια με μεγάλη κλίση είτε όταν η στάθμη του πετρελαίου είναι χαμηλή.

Το φίλτρο πετρελαίου : είναι απαραίτητο για τη προστασία της αντλίας πετρελαίου και των μπεκ. Συνήθως έχει ένα ποτήρι καθίζησης με φίλτρο από πορώδες χαρτί. Κύρια χρησιμότητα του είναι να συγκρατεί τυχόν αιωρούμενα σκουπίδια.

Η αντλία πετρελαίου : στέλνει πετρέλαιο στα μπεκ με πίεση 220-240 atm. Τα είδη των αντλιών που χρησιμοποιούνται είναι η εμβολοφόρος και η περιστροφική.

Τα μπέκ : έργο τους είναι ο ψεκασμός του πετρελαίου στο θάλαμο καύσεως των  κυλίνδρων.
Τα μπεκ είναι 3ων τύπων ανάλογα με τη κατασκευή των κυλίνδρων.

Η δημοσίευση αυτή είναι μια προσφορά της https://www.krekis.gr/ για την όσο το δυνατό πληρέστερη ενημέρωση σας.

Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

Σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου (σύστημα ψεκασμού) Εισαγωγικά


Οι κινητήρες πετρελαίου έχουν αρκετές διαφορές από τους κινητήρες βενζίνης, η σημαντικότερη διαφορά βρίσκεται στο σύστημα τροφοδοσίας του καυσίμου καθότι αυτή γίνεται με διαφορετικό τρόπο στους πετρελαιοκινητήρες από τους βενζινοκινητήρες. Στο βενζινοκινητήρα η βενζίνη μπαίνει στους κυλίνδρους μαζί με τον αέρα,  η ποσότητα της ρυθμίζεται αυτόματα με αποτέλεσμα η αναλογία βενζίνης και αέρα να είναι σχεδόν σταθερή. Ο βενζινοκινητήρας διαθέτει την πεταλούδα του καυσίμου μίγματος με την οποία ρυθμίζεται η ποσότητα του αέρα και της βενζίνης που μπαίνει στον κύλινδρο. Έτσι αυξομειώνονται οι στροφές του κινητήρα.

Στον πετρελαιοκινητήρα δεν υπάρχει πεταλούδα, η εισαγωγή είναι ανοικτή και η ποσότητα του αέρα που μπαίνει στους κυλίνδρους είναι σχεδόν σταθερή ενώ δεν είναι σταθερή η ποσότητα πετρελαίου. Αυτή την ελέγχει ο χειριστής του τρακτέρ ο οποίος αυξομειώνει τις στροφές του κινητήρα. Υπάρχει λοιπόν ένα σύστημα που ρυθμίζει την ποσότητα πετρελαίου που θα μπει στον κύλινδρο την κατάλληλη στιγμή με την κατάλληλη ταχύτητα και στην κατάλληλη κατάσταση για να καεί. Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί ότι στους πετρελαιοκινητήρες δεν υπάρχουν μπουζί και η ανάφλεξη του πετρελαίου γίνεται με την μεγάλη θερμότητα που αναπτύσσεται στους κυλίνδρους και τη ψηλή συμπίεση του αέρα.

Το σύστημα ψεκασμού στους πετρελαιοκινητήρες αποτελείται από :

  • Το ντεπόζιτο
  • Το δίκτυο σωληνώσεων
  • Το φίλτρο πετρελαίου
  • Τη βοηθητική αντλία
  • Την αντλία πετρελαίου
  • Τα μπέκ
  • Τον αυτόματο ρυθμιστή στροφών       

Σε επόμενες αναρτήσεις μας θα περιγράψουμε κάθε ένα από τα μέρη του συστήματος ψεκασμού των πετρελαιοκινητήρων.
σύστημα ψεκασμού στους πετρελαιοκινητήρες
σύστημα ψεκασμού στους πετρελαιοκινητήρες

Πέμπτη 13 Ιουνίου 2013

Εκκεντροφόρος

Παίρνει το όνομα του από τα έκκεντρα που έχει. Έχει τόσα έκκεντρα όσες και οι βαλβίδες ενός κινητήρα (δηλαδή 2 έκκεντρα για κάθε κύλινδρο). Σε αρκετούς πετρελαιοκινητήρες των τρακτέρ ο εκκεντροφόρος έχει ένα έκκεντρο επιπλέον για τη κίνηση της βοηθητικής αντλίας πετρελαίου και ένα γρανάζι για τη κίνηση της αντλίας λαδιού. Ο εκκεντροφόρος ανοίγει και κλείνει τις βαλβίδες τη σωστή στιγμή για την εισαγωγή του αέρα ή του πετρελαίου και την εξαγωγή των καυσαερίων. Ο εκκεντροφόρος κινείται από το στρόφαλο μέσω γραναζιού ή με αλυσίδα, κάνει τις μισές στροφές από το στρόφαλο, για ένα κύκλο λειτουργίας της μηχανής που πραγματοποιείται με 2 στροφές του στροφάλου οι βαλβίδες ανοίγουν 1 φορά.
Εκκεντροφόροι
Εκκεντροφόροι
εκκεντροφόρος
Πιο συγκεκριμένα η βαλβίδα εισαγωγής ανοίγει 10ο πριν το Α.Ν.Σ κατά το χρόνο εξαγωγής και κλείνει 50ο μετά το Κ.Ν.Σ στο τέλος του χρόνου εισαγωγής. Η βαλβίδα εξαγωγής ανοίγει 50ο πριν το Κ.Ν.Σ κατά το χρόνο της εκτόνωσης και κλείνει 10ο μετά το Α.Ν.Σ στο τέλος του χρόνου εισαγωγής. Η σωστή ρύθμιση του χρόνου ανοίγματος και κλεισίματος των βαλβίδων ονομάζεται χρονισμός.